Tuesday, May 25, 2010

Percubaan 1st Folk Art...tanpa guru. Guru itu memang pelita..tanpa guru, buta la...

Hai English Decor Loverz!

Sejak 2 3 hari ni, saya telah selidik sedikit sebanyak mengenai seni Folk Art ni, melalui bloggers2 yang lain (terutama nya dari http://pinkcraftheaven.blogspot.com/) yang mengajar teknik2 dan tips untuk mendapatkan hasil yang terbaik...maklumlah, xreti kan...kene banyak membaca..

Dan Youtube (http://www.youtube.com/watch?v=wtvzRd5Ub1k&feature=related) yang mengajar bagaimana untuk membuat bunga ros, dari Donna Dewberry (http://www.youtube.com/watch?v=hyi-Y2ATjoA&feature=related) yang mengajar untuk membuat daun dan kobis bunga ros..(eh betul ke?)

herm..barang2 basic saya beli dari kedai En. Zahir di Amcorp Mall. Terima kasih En. Zahir kerana sudi kongsikan sedikit sebanyak ilmu kepada saya yang buta folk art ni..huhu.. Namun saya xbeli semua barang basic, ada juga yang tertinggal..(seperti Gesso dan sesetengah jenis berus..)

Percubaan pertama melalui buku memang susah...lagi2 la bile tangan tu bukan dilahirkan sebagai tangan doktor (yang steady jek gitu...) namun saya nak jugak buat sebab saya minat.
Ada orang kata, bukan semua orang yang mempunyai tangan seni seperti kak ira Pink Vintage =) tapi saya tau, saya boleh belajar dan mahir dalam seni tersebut..

Practice makes perfect kan? Cume kewangan tidak mengizinkan untuk cuba dengan cat yang mahal, saya telah membeli acrylic paint yang murah (stakat RM 9.90 utk 12 cat sikit tu boleh la nak buat praktis kan..)

Mak saya pon kata, mungkin tangan saya xsesuai untuk berseni ni..ramai betul yang nak melemahkan semangat saya ni..tapi nasib baik suami saya sentiasa bagi semangat, untuk terus cuba dan cuba sampai berjaya...ada duit boleh pergi belajar dengan guru2 yang mahir (sementara masih ada di KL ni la kan..kalau tak, dah duduk di Perak, camano tuh nak gi blajor?)

Panjang lebar dah saya membebel ni, tengok la hasil lukisan saya setelah penat belajar 2 hari ni...yang memang xseberapa pon.. (seikhlas mungkin dah ni nak bagitau hodoh sungguh.. =p)


Cubaan membuat daun yang kene "wigle" kan tangan..hohoho~


Bunga ros kobis yang memang macam kobis, xmacam bunga ros =p


Yang ni belajar dari buku Donna Dewberry..


Yang ini?? tak tau lah kan nak kata ape~ huhuhu!


sekian sahaja usaha2 saya untuk hari ini..Tata~

2 comments:

Anonymous said...

dana! great art u've done! pasneh boleh lah bukak business from home jual hasil2 seni tangan ;) gudLuck,babe! XoXo. lebiu.

regards,
Intan.

Diana said...

wah tenkiu intan~ thanks sbb bagi semangat kat aku..hoho!

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails